Onstaan Gereformeerde Gemeenten

De Gereformeerde Gemeenten zijn in 1907 gevormd door het samengaan van de zogeheten Kruisgemeenten en de Ledeboeriaanse gemeenten. De geschiedenis van de Kruisgemeenten gaat terug op de Afscheiding van 1834. Deze werd aanvankelijk geleid door ds. H. de Cock. Andere predikanten en gemeenten sloten zich daarbij aan. De naam Kruisgemeenten ziet op de gemeenten die geen erkenning van de overheid wilden aanvragen (dat zagen ze als een verloochening van Christus’ koningschap). Deze weigering ging aanvankelijk samen met vervolging door de overheid, het kruis dat deze gemeenten droegen. In 1869 verenigden de Kruisgemeenten zich met andere gemeenten uit de geschiedenis van de Afscheiding. Enkele gemeenten gingen niet mee. Zij bleven zich Kruisgemeenten noemen. Hun aantal nam in de loop der jaren toe, onder meer onder leiding van de predikant ds. E. Fransen. In 1907 verenigden deze Kruisgemeenten zich met de gemeenten die ds. L.G.C. Ledeboer volgden. Deze werd in 1843 als predikant van de Hervormde Kerk afgezet. Het aantal gemeenten in deze traditie nam ook sterk toe. Ze waren gehecht aan de psalmberijming van Petrus Datheen. Onder de bezielende leiding van met name ds. G.H. Kersten (1882-1948) verenigden de Kruisgemeenten en Ledeboeriaanse gemeenten zich in 1907. Oorzaak van deze vereniging was de wederzijdse herkenning op het gebied van prediking en geloofsbeleving. De Gereformeerde Gemeenten groeiden uit tot een kerkverband met 150 gemeenten en met in totaal zo’n 108.000 leden.

Geschiedenis Ter Hoogekerk

De Gereformeerde Gemeente van Middelburg is geïnstitueerd op 2 september 1836. Vanwege de groei van de gemeente werd deze in de jaren zeventig van de twintigste eeuw gesplitst, waardoor de gemeenten van Middelburg-Centrum (de moedergemeente) en Middelburg-Zuid (de dochtergemeente) ontstonden. In verband met het steeds groter wordende parkeerprobleem bij het vorige kerkgebouw (de Segeersstraatkerk in het centrum van de stad) werd besloten tot nieuwbouw. Op 13 mei 1997 werd het huidige kerkgebouw, de Ter Hoogekerk, geopend in een dienst waarin de plaatselijke predikant ds. J.J. Tanis voorging. Het kerkgebouw telt 1250 zitplaatsen.